hirdetés

Egyen Ön is flavonoidot!

Okosító eszem-iszom

Idős korban mérhetően javítja a gondolkodási képességet és a memóriát a sok flavonoidot tartalmazó ételek, italok rendszeres fogyasztása. A biztató eredményt hozó vizsgálatokat a táplálkozástudomány vezető folyóirata, a Journal of Nutrition összegezte.

2009.02.06 12:15MTI
hirdetés

A latin szó: "flavus" azt jelenti, hogy sárga. Ebből a szóból lett a "flavonoid" kifejezés, ahogy azt a sok ezer, növényi eredetű vegyületet nevezik, melyek a legkülönbözőbb színű növényekből, gyümölcsökből származnak. Azt, hogy a bőséges zöldség- és gyümölcsevés jót tesz az egészségnek, tapasztalatból is régóta tudtuk, de a tudományos vizsgálatok mind gyakrabban igazolták, hogy ennek magyarázata a különböző flavonoidok szervezetünkre gyakorolt, kedvező hatása.

A szakirodalomban sokat írtak erről a kérdésről, de egyértelmű válasz még nem született. A kutatók elsősorban azzal foglalkoztak, hogy a flavonoidok bizonyíthatóan javítják-e a szív- és érrendszeri betegségek lefolyását, illetve gátolják-e a rosszindulatú daganatok kifejlődését. Nemzetközi munkacsoportok hét vizsgálatban nézték, hogy a bőséges flavonoid bevitel csökkenti-e a szélütés előfordulását.

Öt tanulmányban nem volt értékelhető eredmény, de két vizsgálat azt mutatta, hogy sok flavonoid tartalmú étel-ital fogyasztása esetén lényegesen ritkább az agyi katasztrófa, mint azoknál, akik nem így étkeznek. Meggyőzően igazolták, hogy a flavonoidok fokozzák szervezetünkben az értágító hatású nitrogén-monoxid fölszabadulását, ezáltal javul a szövetek vérellátása. Koszorúér betegek vizsgálatakor észlelték, hogy a sok flavonoidot tartalmazó, fekete tea bőséges iszogatása kiválóan tágítja a verőereket. Francia doktorok két éve csaknem kétezer, 65 évesnél idősebb ember adatait közölték, akiket tíz év alatt négy alkalommal vizsgáltak.

Részletesen fölmérték azt is, hogyan táplálkoznak. Kiderült, hogy azok, akik a legtöbb, olyan ételt-italt fogyasztották, amiben sok volt a flavonoid, szellemileg frissebbek maradtak, mint a többiek. A kakaó, a fekete csokoládé flavonoidban gazdag táplálék. Farzaneh A. Sorond amerikai ideggyógyász és munkatársai az agyhoz futó erekben mérték a véráramlás sebességét, mértékét. A vizsgált személyek két hétig vagy flavonoid-dús csokoládét kaptak, vagy olyat, ami pontosan ugyanolyan színű és ízű volt, de flavonoidokat nem tartalmazott.

Kétheti csokizás végén a hatás jól mérhető volt: a sok flavonoidot tartalmazó, fekete csokoládéval kezeltek agyi véráramlása fokozódott, míg az ugyanolyan megjelenésű, de flavonoid-mentes csemegének ilyen kedvező tulajdonságát nem észlelték. Nem véletlen, hogy az ígéretes eredmények alapján más kutatók is bekapcsolódtak ebbe a munkába.

A latin szó: "flavus" azt jelenti, hogy sárga. Ebből a szóból lett a "flavonoid" kifejezés, ahogy azt a sok ezer, növényi eredetű vegyületet nevezik, melyek a legkülönbözőbb színű növényekből, gyümölcsökből származnak.

Azt, hogy a bőséges zöldség- és gyümölcsevés jót tesz az egészségnek, tapasztalatból is régóta tudtuk, de a tudományos vizsgálatok mind gyakrabban igazolták, hogy ennek magyarázata a különböző flavonoidok szervezetünkre gyakorolt, kedvező hatása. A szakirodalomban sokat írtak erről a kérdésről, de egyértelmű válasz még nem született. A kutatók elsősorban azzal foglalkoztak, hogy a flavonoidok bizonyíthatóan javítják-e a szív- és érrendszeri betegségek lefolyását, illetve gátolják-e a rosszindulatú daganatok kifejlődését. Nemzetközi munkacsoportok hét vizsgálatban nézték, hogy a bőséges flavonoid bevitel csökkenti-e a szélütés előfordulását.

Öt tanulmányban nem volt értékelhető eredmény, de két vizsgálat azt mutatta, hogy sok flavonoid tartalmú étel-ital fogyasztása esetén lényegesen ritkább az agyi katasztrófa, mint azoknál, akik nem így étkeznek. Meggyőzően igazolták, hogy a flavonoidok fokozzák szervezetünkben az értágító hatású nitrogén-monoxid fölszabadulását, ezáltal javul a szövetek vérellátása. Koszorúér betegek vizsgálatakor észlelték, hogy a sok flavonoidot tartalmazó, fekete tea bőséges iszogatása kiválóan tágítja a verőereket. Francia doktorok két éve csaknem kétezer, 65 évesnél idősebb ember adatait közölték, akiket tíz év alatt négy alkalommal vizsgáltak. Részletesen fölmérték azt is, hogyan táplálkoznak.

Kiderült, hogy azok, akik a legtöbb, olyan ételt-italt fogyasztották, amiben sok volt a flavonoid, szellemileg frissebbek maradtak, mint a többiek. A kakaó, a fekete csokoládé flavonoidban gazdag táplálék. Farzaneh A. Sorond amerikai ideggyógyász és munkatársai az agyhoz futó erekben mérték a véráramlás sebességét, mértékét. A vizsgált személyek két hétig vagy flavonoid-dús csokoládét kaptak, vagy olyat, ami pontosan ugyanolyan színű és ízű volt, de flavonoidokat nem tartalmazott. Kétheti csokizás végén a hatás jól mérhető volt: a sok flavonoidot tartalmazó, fekete csokoládéval kezeltek agyi véráramlása fokozódott, míg az ugyanolyan megjelenésű, de flavonoid-mentes csemegének ilyen kedvező tulajdonságát nem észlelték.

Nem véletlen, hogy az ígéretes eredmények alapján más kutatók is bekapcsolódtak ebbe a munkába.

Belépés és regisztráció

Belépés:

regisztráció

Regisztráció:

belépés
hirdetés
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.