hirdetés

Hagyja kicsit hűlni!

Ne igya túl forrón! - A tea torokdaganatot is okozhat

Azok az emberek, akik tűzforrón isszák teájukat, nagyobb eséllyel betegszenek meg torokdaganatban, mint azok, akik kicsit hagyják kihűlni italukat, állítja egy, a Bristish Medical Journal folyóiratban pénteken megjelent tanulmány.

2009.03.29 09:15medipress.hu
hirdetés

A nyelőcső rákja különösen a dohányzással és az alkoholizmussal mutat szoros összefüggést, azonban a forró italok fogyasztása valószínűleg a torok nyálhahártyájának károsítása miatt számít rizikófaktornak.

Iráni kutatók többet szerettek volna tudni erről és Golestan tartományba utaztak, ahol a nyelőcsőrák előfordulása az egyik legmagasabb a világon.

Az ottani lakosok nagymennyiségű forró fekete teát fogyasztanak, jellemzően több, mint egy litert fejenként naponta, miközben közülük kevesen dohányoznak és fogyasztanak alkoholt.

A Teheráni Orvostudományi Egyetem Bélbetegségeket Kutató Központjának munkatársa, Reza Malekzadeh kollégáival 300 olyan embert vizsgált, akiknél torokdaganatot diagnosztizáltak, a kontrollcsoportot 571, szintén a régióban élő egészséges ember alkotta.

Azok, akik forró teát fogyasztottak (65-69°C), kétszer akkora eséllyel betegedtek meg torokdaganatban, mint azok, akik meleg vagy langyos teát ittak (65°C vagy alacsonyabb).

A nagyon forró tea (70°C vagy afelett) fogyasztása nyolcszorosára emelte a kockázatot a meleg vagy langyos teát ivókéhoz képest.

A cikkhez írt szerkesztőségi kommentárban a Lancet azt írta, a vizsgálat megerősítette azt a bizonyítékot, hogy az égetően forró italok károsítják a torok nyálkahártyáját és ez daganat kialakulásához vezet, azonban ennek módja nem tisztázott.

Emellett azt mondják, pánikra semmi ok, mivel a legtöbb ember melegen issza a teáját. Korábbi, Nagy-Britanniában végzett kutatások azt mutatták, átlagosan 56-60°c-on szeretik az emberek inni a teájukat.

Azt javasolják, hogy a teaszeretők legalább négy percet várjanak, mielőtt isznak a frissen forrázott italból.

A tanulmány szerint nincs összefüggés az elfogyasztott tea mennyisége és a rák kialakulásának kockázata között. A kávé és a többi forró ital hatását nem vizsgálták.

Négyszer annyiba kerül a Várbazár tervezése

A Várgondnokság Nonprofit Kft. által a budai Várbazár rekonstrukciójára és a kapcsolódó közösségi közlekedésfejlesztés komplex tervezésére kiírt nyílt közbeszerzést a Középülettervező (KÖZTI) Zrt. nyerte, az eredetileg becsült nettó 700 millió forint helyett nettó 2 milliárd 984 millió forinttal - az eredmény a legutóbbi Közbeszerzési Értesítőben jelent meg.

Belépés és regisztráció

Belépés:

regisztráció

Regisztráció:

belépés
hirdetés

WEBBeteg

Orvosoktól betegeknek, hitelesen

A félelem kezelhető!
2012. máj. 24. 09:41

Májkárosodás - Hogyan lehet megítélni a súlyosság fokát?
2012. máj. 24. 07:38

Előzzük meg a nyári fülbetegségeket!
2012. máj. 24. 05:21

Milyen veszélyeket rejthet a barkácsolás?
2012. máj. 24. 02:51

A hegsérv tünetei, kezelése
2012. máj. 23. 23:23

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.