hirdetés

A szója csökkenti a trigliceridek szintjét is

A szója nem csökkenti a koleszterin-szintet?

A szójafehérjéről azt mondják, hogy koleszterincsökkentő hatása van, de egy új vizsgálat tanúsága szerint a szójadiéta nem mérsékli az emelkedett vérkoleszterint.

2008.09.01 14:35MTI
hirdetés

Az Amerikai Szív Szövetség táplálkozási bizottságának alelnöke elismeri a szójatermékek különféle kedvező étkezési tulajdonságait, de hangsúlyozza, hogy a szója "rossz" koleszterint javító hatására nem lehet számítani. Peter R. C. Howe ausztrál kutató azért foglalkozott a szójaételek kutatásával, mert sokfelé elfogadott tétel, hogy napi 25 gramm szójafehérje rendszeres fogyasztása csökkenti a szívbetegség kockázatát, mert leszorítja a "rossz", az LDL-koleszterin vérszintjét. Howe professzor és munkacsoportja 58 nőt és 35 férfit vizsgált, akiknek átlagos életkora 52 év volt. 

A vizsgált személyek koleszterinszintje mérsékelten bizonyult emelkedettnek. A kutatók háromféle étrendet adtak pácienseiknek, akik a diétákat hat hétig fogyasztották. A koszt különböző mennyiségben tartalmazott szóját és izoflavont - az utóbbi a szója egy alkotórésze, mely korábbi vizsgálatok szerint koleszterincsökkentő hatású. 

Egyik diétában 24 gramm szójafehérje és 71 milligramm izoflavon volt, a másik tejfehérjét, kevesebb szóját és izoflavont tartalmazott, végül a harmadik étrendbe csak 24 gramm tejfehérjét tettek: ez volt a kontroll. A tanulmány előtt és a hathetes menük végén mindenkinek megmérték a vérzsírszintjét. A napi 24 gramm, illetve 12 gramm szójafehérje értékelhetően nem csökkentette a koszorúérbetegség szempontjából veszélyes LDL-koleszterin vérszintjét. Howe professzor hangsúlyozta, hogy a vizsgált személyeknek a rosszkoleszterin-értéke csak mérsékelten volt magasabb. 

Lehet, hogy ha ez magasabb lett volna, a szója hatása jobban érvényesül. A szójaétrend négy százalékkal csökkentette egy másik vérzsír, a trigliceridek szintjét. Ez a változás is szerény, de mégis kedvező. Alice Lichtenstein, a táplálkozástudomány professzora kiemelte, hogy a kismértékű javulás is eredmény. "Ha egy szójaburgert vagy szójafrankfurtit eszik valaki igazi hamburger vagy frankfurti helyett, az LDL-koleszterinje csökken, mert kevesebb telített zsírt eszik. Ha így nézzük, az állati zsírt tartalmazó ennivalók helyettesítése szójával minden bizonnyal igazi előny" - tette hozzá.

Belépés és regisztráció

Belépés:

regisztráció

Regisztráció:

belépés
hirdetés

A cukor károsabb mint a dohányzás?

Egyes becslések szerint a finomított fehér cukor több kárt okozott már az emberiségnek, mint a dohányzás.

WEBBeteg

Orvosoktól betegeknek, hitelesen

Úttörő beavatkozás Debrecenben
2012. febr. 4. 16:40

Jelentősen csökkenthetőek az időskori látászavarok
2012. febr. 4. 14:07

Májrák: a betegség és tünetei
2012. febr. 4. 12:41

Protonpumpagátlók és dohányzás - Kockázatos páros?
2012. febr. 4. 10:51

Együtt élni a Bechterew-kórral
2012. febr. 4. 09:21

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.